• lt
    • en
    • pl
    • ru
    • lt
      • en
      • pl
      • ru
  • Titulinis
  • Kaip elgtis susidūrus su neapykantos kalba?

Kaip elgtis susidūrus su neapykantos kalba?

Normalu jaustis blogai susidūrus su neapykantos kalba, kuria siekiama jus įžeisti, pažeminti ar įbauginti. Nesate atsakingi už kitų žmonių elgesį, bet galite prisidėti prie to, kad aplinka būtų saugesnė visiems.  Yra keletas dalykų, kuriuos, susidūrę su neapykantos kalba, galite padaryti apsaugodama(s) save ir kitus.

Pirmiausia, pasirūpinkite savo saugumu internete. Apsaugodami savo duomenis ir paskyras socialiniuose tinkluose padidinate tikimybę, kad su neapykantos kalba nesusidursite.

  • Jei naudojatės socialiniais tinklais – pasidomėkite privatumo nustatymais ( privacy settings). Galite nustatyti, kad nepažįstami žmonės nematytų arba negalėtų komentuoti jūsų skelbiamos informacijos.
  • Prieš dalydamiesi savo nuotraukomis socialiniuose tinkluose, gerai pagalvokite ar tikrai norite tai daryti. Kai nuotrauka jau bus paskelbta, nebegalėsite kontroliuoti jos sklaidos, net jei persigalvoję ją ištrinsite. Kiti asmenys gali suspėti pasidaryti kopiją ir ja toliau dalytis. Nuotraukoms, kaip ir kitam turiniui socialiniuose tinkluose, galite pažymėti apribojimus, leisiančius apsaugoti privatumą.
  • Pasirūpinkite savo paskyrų saugumu sukurdami stiprius slaptažodžius, kurių lengvai neatspėtų kiti asmenys. Nenaudokite savo šeimos narių ar naminių gyvūnų vardų, savo gimimo datos arba kitų lengvai identifikuojamų slaptažodžių. Slaptažodžių stiprumą padidina naudojami skaičiai ir simboliai. Su niekuo jais nesidalykite!
  • Nesidalykite savo adresu ir asmeniniu telefono numeriu viešai, kur juos galėtų matyti svetimi žmonės.
  • Susidūrę su agresyviais žmonėmis, kurie jus įžeidinėja ar kitais būdais skleidžia prieš jus neapykantą, galite juos užblokuoti.
  • Rekomenduojame apie netinkamus komentarus pranešti socialinių tinklų ir naujienų portalų administratoriams.

 

Prieš komentuodami, pagalvokite. Gerai pagalvokite prieš ką nors skelbdami arba komentuodami internete. Nors tai gali nuskambėti pernelyg paprastai – pabandykite prieš paskelbdami savo tekstą perskaityti balsu arba parodyti artimam žmogui. Tai gali padėti išgirsti / pamatyti savo paties (-ios) žodžius iš šono. Pagrindinė taisyklė: jeigu to nepasakytumėte žmogui gyvai, geriau to nerašyti ir internete.

Patarimai susidūrus su neapykantos kalba:

Nepalaikykite neapykantos komentarų internete. Nesidalykite neapykantos komentarais ir vaizdais, nesiųskite jų kitiems (nebent tai darote informavimo tikslais. Pavyzdžiui, norėdami pranešti arba parodyti savo artimiems žmonėms) ir nespauskite „patinka“. Jei nusprendėte išreikšti nepritarimą, darykite tai konkrečiai ir aiškiai, tačiau etiškai ir neįžeidinėdami kitų asmenų.

Svarbu! Atkreipkite dėmesį, kad kartais konkrečiomis žinutėmis bandoma specialiai provokuoti. Neprivalote diskutuoti ar dalyvauti pokalbyje, jei pašnekovas bendrauja įžeidžiai, jus menkina ir žemina.

Nepalaikykite neapykantos kalbos savo aplinkoje. Girdėdami neapykantos kalbą gyvuose pokalbiuose galite padaryti keletą dalykų. Pasirinkite jums priimtiniausią būdą.

  • Sureaguokite ir išreikškite nepritarimą. Darykite tai tik tais atvejais, kai jaučiatės saugiai. Neprivalote diskutuoti ar tęsti pokalbio su priešiškai nusiteikusiu žmogumi, kuris bendrauja nepagarbiai arba įžeidžiai. Ypač, jei įžeidinėja jus. Stenkitės kalbėti ramiai ir pagarbiai.

 

Nieko nesakymas dažnai prisideda prie neapykantos kalbos palaikymo ir tolesnio egzistavimo. Vis dėlto, rinkitės saugų būdą reikšti nepritarimą. Atvirai nekonfrontuokite su neapykanta.

  • Paaiškinkite, kaip jaučiatės. Bus paveikiau, jei paaiškinsite, kodėl ir kaip neapykantos kalba jus skaudina arba įžeidžia. Jei galite – pasidalykite tikromis istorijomis.
  • Išreikškite nepritarimą žvilgsniu arba veido išraiška. Kartais toks būdas yra kur kas paveikesnis, nei nepritarimo išsakymas žodžiais. Ypač, jei esate aplinkoje, kurioje tai daryti būtų nesaugu arba neįmanoma (pavyzdžiui, darbiniame susitikime). Savo nebylia reakcija galite išsiųsti žinutę kitiems apie tai, kad neapykantos kalba nėra pageidaujamas reiškinys.
  • Aiškiai nubrėžkite asmenines ribas. Nesiveldami į diskusijas, galite pasakyti, kad toliau pokalbyje dalyvauti nenorite, jei jame bus kalbama įžeidinėjant, žeminant ar kitu būdu skleidžiant neapykantą apie jus arba kitus asmenis.
  • Pasitraukite iš pokalbio.

 

Apie tai, ką daryti, kai jums artimas žmogus skleidžia neapykantą, išsamiau skaitykite čia.

Praneškite apie neapykantą administratoriams. Apie rašytinius neapykantos komentarus kuo greičiau praneškite socialinių tinklų paskyrų arba naujienų portalų administratoriams. Svarbu, kad kuo mažiau žmonių spėtų juos pamatyti. Socialiniame tinkle „Facebook“ galite pasinaudoti funkcija „slėpti“ komentarus.

Jei neapykantos komentaruose / žinutėse grasinama susidoroti, nužudyti ar kitaip pakenkti jūsų sveikatai – kreipkitės į policiją. Visus komentarus ir  žinutes būtina išsaugoti kaip įrodymus, pasidarykite ekrano nuotraukas.

Praneškite apie patiriamą neapykantą atsakingam asmeniui (-ims).

  • Jeigu susiduriate su neapykantos kalba mokykloje, universitete, darbe ar kitoje aplinkoje, praneškite apie tai atsakingam asmeniui (-ims): mokytojui, administracijos darbuotojams, vadovui ar kt. Nelaukite, kol situacija bus nekontroliuojama – geriau pranešti iš karto.
  • Jeigu turite galimybę, galite pasiūlyti savo vadovui (-ei) surengti mokymus arba seminarą savo mokykloje / darbovietėje apie pagarbų bendravimą, neapykantos kalbos, patyčių / mobingo (grupinio psichologinio engimo) ir (arba) diskriminacijos žalą. Tokius mokymus galėtų surengti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ekspertai, kitos šioje srityje dirbančios žmogaus teisių organizacijos.
  • Jeigu neapykantos kalbą išgirdote per televiziją ar radiją, viešo renginio metu – galite ne tik pranešti atsakingoms institucijoms, bet ir asmeniškai susisiekti su organizatoriais ar laidų rengėjais. Išreikškite savo nepritarimą, paaiškinkite, kodėl tai jus įžeidė, kokius jausmus sukėlė ir pan.

 

Papasakokite apie tai žmogui, kuriuo pasitikite. Nelikite viena(s) su savo jausmais, pasidalykite savo patirtimi su draugu (-e), šeimos nariu ar kitu žmogumi, kuriuo pasitikite. Taip pat galite kreiptis ir į emocinės pagalbos liniją.

Pasidalykite savo istorija. Jei esate saugus (-i) ir jaučiatės tvirtai, pasidalykite savo istorija. Tikros istorijos apie autentiškas žmonių patirtis dažnai būna geriausias būdas atverti akis priešiškai nusiteikusiems žmonėms. Rinkitės saugią aplinką tai daryti, nekonfrontuokite su neapykanta tiesiogiai. Paprašykite jus palaikančių žmonių paramos ir pagalbos. Istoriją papasakoti bus lengviau bendradarbiaujant su žmogaus teises palaikančia žiniasklaida ir šioje srityje dirbančiomis organizacijomis.

Ką daryti sulaukus privačių neapykantos žinučių?

Tikrai neprivalote į jas atsakinėti. Neeikvokite savo jėgų ir energijos. Geriausia būtų neapykantos žinutes perduoti policijai. Ypač, jei jose esate bauginama(s), jums grasinama fiziniu susidorojimu, smurtu, nužudymu.

Parengta pagal:

Bates L. Everyday Sexism, Simon & Shuster UK Ltd, 2014.

Bates L. Girl Up, Simon & Shuster UK Ltd, 2016.

How to Respond to a Racist Comment. In. Reader‘s Digest

Six Steps to Speak Up. In Learningforjustice.org.